Kvalitet er ikke ens for alle, det afhænger af
det perspektiv man ser det ud fra og i sundhedsvæsnet er der flere perspektiver
der spiller ind det kan være det politiske-, ledelses-, faglige- og/eller
patientperspektivet der lægger til grund for oplevelsen af kvalitet i
sundhedsvæsnet. Derfor vil jeg i dette indlæg beskæftige mig med begrebet
kvalitet og hvilke processer der kan forbedre oplevelsen af kvalitet.
Begrebet kvalitet
Oxford ordbogen definerer kvalitet som
følgende
Standarden for noget som målt mod andre ting af samme
art; graden af ekspertise af noget.
Dette kan vi overføre til sundhedsvæsnet med
flere perspektiver, kvaliteten fra patienten perspektiv er en bedre service
leveret, oplevelsen af personalet er der for patienten, fra politisk side kan
det være antallet af behandlinger uden genindlæggelser den enkelte afdeling
fortager, hvor fra ledelsens side kan det være mængden af behandlinger i
forhold prisen for personale, udstyr og test. Jo mere man prøver at se det fra
forskellige vinkler jo flere vinkler dukker derop, det kan derfor augmenteres
at begrebet er subjektivt såvel som objektivt afhængig af perspektiv. Dog kan
der samles objektive data omkring patient oplevelser ved udarbejdelse af spørgeskemaer
og i Danmark har man et system hvor en gang om året får alle patienter et spørgeskema
om deres oplevelse i sundhedsvæsenet.
Behandlings kvalitet i sundhedsvæsenet
Kvaliteten af sundhedsvæsenet afhænger af
flere parameter vi kan dele dem op i kvalitet
af sundhedsydelser, interpersonel kvalitet og organisatorisk kvalitet. Disse 3 parameter kan ikke stå alene men
vi kan dele dem i hver sin boks og derigennem kan den enkelte parameter påvirkes
for på den måde at levere en god ydelse til patienten.
kvalitet
af sundhedsydelser bygger op omkring kerneydelserne i
sundhedsvæsenet, det vil sige sig at det er de ydelser der leveres i det
kliniske arbejde så som forebyggelse, diagnostik, behandling, pleje og
rehabilitering. For denne kvalitet fungerer for patienten er det vigtigt at den
foregår i et tværfagligt perspektiv hvor de rette faggrupper i sammenspil
arbejder for patientens bedste.
interpersonel
kvalitet er den mellemmenneskelige kvalitet, denne
kvalitet er vigtig i forhold til at opnå compliance i behandlingen, Det er en
kvalitet der kræver at personalet danner en positiv relation til patienten, for
der igennem at sikre patienten har forståelse for den information der bliver
givet, for forstår patienten ikke informationen vil han/hun have svært ved at
efterkommer den forventning sundhedspersonalet stiller.
organisatorisk
kvalitet dækker over planlægning, tilrettelæggelse kort
fortalt alt det administrative omkring patientens forløb der skal sikre uhensigtsmæssige
forsinkelser, denne parameter er vigtig da den kan påvirke patient såvel som personale.
I forhold til påvirkning af patienten er det en kilde til frustration hvis der
er uhensigtsmæssige lange ventetider, papirer der ikke stemmer og andre organisatoriske
udfordringer. For personalet er dette en kilde til dårligt arbejdsmiljø da det
giver ekstra arbejde hvis der er rod i systemet, dette ekstra arbejde tager tid
fra kerneopgaverne og derved mindre tid med patienterne, det er derfor et
vigtigt element i kvalitetsoplevelsen.
Kvalitetsbegrebets rammer
Behandlingskvaliteten (kvaliteten af
sundhedsvæsenets ydelser som nævnt i afsnittet ovenfor) afhænger af en række
faktorer derfor kan det være nødvendigt at sætte en række demissioner på som kan
give et resultat i processen, se model efter denne sektion. Vi indfører derfor
tre nye kvalitetsbegreber strukturelkvalitet,
Proceskvalitet og resultat. Disse tre begreber skal hjælpe
os med at dimensionere kvaliteten af den ydelse der leveres til patienten.
Strukturelkvalitet dækker over de rammer der er for behandlingen, det er her vigtigt at
have en forståelse for faciliteterne der er tilgængelige, teknologien der kan
bruges, hvilket udstyr der er de der hvor patienten er, personalets kompetencer,
hvordan den organisatoriske struktur er og hvordan behandlingen finansieres. Dette
kan derfor kaldes ”systemets egenskaber”.
Proceskvalitet er kvaliteten af den proces patienten er i gang med det vil sige sig
patienten forløb gennem sundhedsvæsenet. For at sikre denne kvalitet har man
udarbejder standardiserede patient forløbsplaner og evidensbaseret kliniske retningslinjer,
dette beskriver patientens forløb gennem sundhedsvæsenet ud fra deres sygdom eller
tilstand, her er benævnt diagnostiske undersøgelser, behandlinger, hvilken
pleje det er forventet patienten skal modtage samt hvilken rehabilitering der er
forventet. Proceskvalitet beskriver
således ydelserne patienten modtager.
Resultat er det helbredsresultat patienten får i forbindelse med sin vej
igennem sundhedsvæsenet og afhængig af sygdom og kliniske symptomer kan resultatmålingen
varier, eksempler på parameter man kan måle er:
- Overlevelse (hvor stor en procentdel overlever 1, 2, 3 osv. År efter behandling)
- Mortalitet (Hvor stor er dødeligheden f.eks. hvor mange dør inden behandlingsstart, eller 30 dag efter behandling)
- Funktionsniveau (Hvor meget kan patienten selv klare efter operation)
- Recidiv (tilbagekomst af sygdom)
- Komplikationer (hvor stor en andel af patienter oplever komplikationer i forbindelse med behandling)
- Livskvalitet (hvordan er livskvaliteten hos patienten efter behandling)
- Arbejdsstatus (Vender patienten tilbage til arbejdsmarkedet efter behandling)
- Patienttilfredshed (Hvor tilfreds er patienten med resultatet efter behandling)
Dette er en række eksempler på hvad man kan
måle på det er dog vigtigt at have klart specificeret hvilke resultater man vil
måle på, da det ikke er alle resultatmålinger der vil give mening eksempelvis
vil det ikke give mening at måle recidiviteten på frakturer hos unge da disse sjældent
vil være forbundet, derimod kan der give mening at måle overlevelse for
patienter med cancer pulmonis (lungekræft).
Disse processer er bundet sammen for er resultatkvaliteten ikke tilfredsstillende
og der kan udelukkes særlige faktorer så vil vi kunne gå tilbage og evaluere Strukturelkvalitet og Proceskvalitet for at se om dette kan
optimeres for fremadrettet at opnår en beder resultatkvaliteten, vi kan opstille modellen som nedenfor hvad der
påvirker resultatkvaliteten.
Patienten
Alder, Køn og etnicitet
Livsstil
Psykosociale faktore
Interesse i behandlong
+
Sygdom
Sværhedsgrad
Komplikationer
+
Behandling
Kompetance
Klinisk praksis
+
Organisation
Brug af kliniske retningslinier
Samarbejde
Ventetid
=
Resultatet
Perspektiv på kvalitet
I enhver kvalitets proces er det vigtigt at
have forståelse for der er forskellige perspektiver på selve processen i sundhedsvæsenet,
har vi det sundhedsfaglige perspektiv,
det politiske/administrative perspektiv
og brugerperspektivet, alle tre
perspektiver skal inddrages i kvalitetsprocessen men først skal der afklares
hvad de dækker over
Det sundhedsfaglige
perspektiv repræsenter det perspektiv fagprofessionelle kommer med så som
læger, sygeplejersker, ergoterapeuter, fysioterapeuter osv. Her er der fokus på
kerneydelserne i relation til forebyggelse, diagnostik, behandling, pleje og rehabilitering.
Det betyder at dette perspektiv har fokus på proceskvaliteten.
det
politiske/administrative perspektiv Her er der meget
fokus på økonomien, struktur og hvordan sundhedsvæsenet er struktureret, dette
betyder at fokus er på den strukturelle kvalitet, det er en politisk/ledelses messing
opgave at sørger for rammerne er tilsted for at der kan forgå en god proceskvalitet.
Brugerperspektivet dækker over patientens oplevelse, dette perspektiv er helt unikt i
sundhedsvæsenet da det er dem der oplever forløbet fra første besøg indgang til
sundhedsvæsenet frem til færdige resultat så de har ikke på samme måde fokus på
en kvalitet derimod har de en subjektiv oplevelse af alle kvaliteter, der kan dog
stadig trækkes statistik da der er generelle tendenser i forhold til hvilket
forløb patienterne har været igennem. Dette er perspektiv er det vigtigteste at
inddrage da det er patienterne det hele handler om.
Kvalitetsudviklingsprocessen
Kvalitetsudvikling er en proces der finder
sted inden for de rammer den eksisterende viden er, det betyder vi skal have
evidens for at det kan føres ud i en forbedring proces. Til det kan vi tage processen
skridt for skridt jeg har visualiseret processen nedenfor
Første skridt er at
identificere problemet, her kan der være flere kilder til identifikation af
problemområder så som
·
Gennemgang af lovgivning
·
Diskussioner på arbejdspladsen
·
Ved samtale med patienter og
pårørende
·
Spørgeskemaundersøgelse hos
patienter
·
Klager
·
Utilsigtede hændelser
·
Ny viden
Når problemerne er fundet, er det vigtigt at de
prioriteres ud fra et strategisk perspektiv, da det ikke er realistisk at
beskæftige sig med alle problemområder på samme tid. Prioritering skal tage
højde for flere parameter så som alvorligheden af problemstillingen, tilgængelige
ressourcer samt omfanget af problemet
Anden skridt er fastsættelse af målet. Med udgangspunkt
i problemområdet skal målet fastsættes, derfor udarbejdes der en ”standart” der
danner grundlag for udførsel og evaluering. Målet er afgøre også hvilke metoder
der kan bruges til se om målet bliver opfyldt, der er flere metoder der kan
tages i brug men grundlæggende er det de samme type undersøgelser som når vi
forsker vi kan derfor bruge kvalitative eller kvantitative data til at afgøre
målopfyldelsen.
Tredje skridt er dataindsamling da denne vi
ikke kan i gang med at ændre noget uden af vide hvad vi ændre derfor kan vi
indsamle data på baggrund af patient journaler, administrative systemer,
databaser, interview data, spørgeskemaer samt andre relevante kilder for målet.
Fjerde punkt er en vurdering af målopfyldelsen,
ud fra de parametre vi valgte da vi planlagde målet, er afgørelsens time kommet,
denne del af processen kan være tidskrævende da skal analysere den valgt data. Så
vi kan identificere målopfyldelsen eller hvor der er sket et brud på opfyldelsen
af målet. Er målet opfyldt kan vi starte fra skridt et med en ny kviltet
udviklingsproces, er målet derimod ikke opfyldt så går vi videre til punkt nummer
5
Feedback er første skridt mod forbedring af
processen, det er her vi stiller spørgsmålet ”hvorfor nåede vi ikke målet?”, på
den måde kan vi analysere os frem til hvorfor vi ikke kom i mål, og gå videre
til næste punkt
Udarbejdelse af kvalitet forbedrende tiltag,
er her hvor vi tager analysen af den manglende målopfyldelse og arbejder med
forbedring af den ønskede forbedring så vi kan gøre klar til at forsøge at
gennemføre processen igen, dog inden vi går i gang skal vi vurdere den kvalitet
vi er nået op på da vi kan have nået et punkt hvor det er en anden indsats der
rent strategisk giver mere mening at gennemføre
Til slut har jeg lavet en lille quiz så du kan se om du har fået noget ud af dette indlæg du kan finde den ved at klikke her
1. Ankersen L, í Djónastovu EL, Egerod I, Fallesen AK, Gut R, Hundborg S, et al. Kvalitetsudvikling og dokumentation i sundhedsvæsenet. 1st ed. Jacobsen KW, í Djónastovu EL, editors. København: Munksgaard; 2018. 369 p.
No comments:
Post a Comment