Thursday, March 7, 2019

Mine oplevelser med kvalitets forbedring

Kvalitets forbedringer forgår hele tiden i sundhedsvæsenet, det er derfor naturligt jeg har stiftet bekendtskab med det, mere end det jeg har været en del af et team der skulle forbedre kvaliteten i hjemmeplejen, dette var før jeg lærte teorien bag som er beskrevet i en tidlige artikel kaldt ”Hvad er Kvalitetsudviklingsprocessen?”.

I denne proces kom jeg ind i billedet allerede i den første fase da jeg blev ved med at henvende mig med ting jeg ikke syntes var optimale, derfor blev jeg sammen med en sygeplejerske der også så vi ikke gjorde vores arbejde mest optimalt, Vi blev til at arbejde med at forbedre de processer der forgik i gruppen. Den første problemstilling vi fik identificeret, var organisation af vores besøg da vi lå og kørte meget frem og tilbage i det samme område, dette ledte os til at indsamle data der viste at hovedparten af brugeren ikke gik op i hvornår vi kom på første besøg, vi fik derfor sat målet at personalet skulle køre den kortest mulige distance i dagligdagen, et lidt flydende mål men da vi have en brugergruppe der skiftet ofte var det så konkret vi kunne være. Efter indførslen af et kort over område hvor besøgene blev sat ind med tegnestifter og ruterne planlagt med snor omring tegnestifterne, så valgte vi at evaluere og se om vi var kommet i mål til at se om vi havde dette tog vi cykelcomputere i brug da vi over en måneden op til indførelsen havde målt gennemsnittet af kilometer kørt hver dag, og efter indførslen tog vi igen denne måling, tallene viste sit klare tegn vi havde sparet personalet for et gennemsnit på 10 km om dagen i køre tid på cykellen, men da vi talte med personalet oplevede de godt nok at have fået mere tid til patienterne men de var utilfredse med at de ikke kom ud til de brugere de normalt kom ud til, dette tog vi som et tegn på tilvænning var nødvendig så da vi tog en samtale med dem 6 måneder sener viste det sig at de var glad for den ekstra tid de kunne bruge på hver enkelt bruger. Dette måtte jo tilskrives at være en succes.


Den proces oplyste mig om at det at forbedre kvaliteten ved små ændringer i sundhedsvæsenet er en stor proces, der kræver tid og involvere en masse analytisk arbejde, så man skal have en god fornemmelse for tal samt en vis evne til at se mønstre i data. Så er det dig kan du have en fremtid i at forbedre sundhedsvæsenet.


No comments:

Post a Comment