Kvalitets forbedringer forgår hele tiden i
sundhedsvæsenet, det er derfor naturligt jeg har stiftet bekendtskab med det, mere
end det jeg har været en del af et team der skulle forbedre kvaliteten i
hjemmeplejen, dette var før jeg lærte teorien bag som er beskrevet i en tidlige
artikel kaldt ”Hvad er Kvalitetsudviklingsprocessen?”.
I denne proces kom jeg ind i billedet allerede
i den første fase da jeg blev ved med at henvende mig med ting jeg ikke syntes
var optimale, derfor blev jeg sammen med en sygeplejerske der også så vi ikke
gjorde vores arbejde mest optimalt, Vi blev til at arbejde med at forbedre de
processer der forgik i gruppen. Den første problemstilling vi fik identificeret,
var organisation af vores besøg da vi lå og kørte meget frem og tilbage i det
samme område, dette ledte os til at indsamle data der viste at hovedparten af brugeren
ikke gik op i hvornår vi kom på første besøg, vi fik derfor sat målet at
personalet skulle køre den kortest mulige distance i dagligdagen, et lidt flydende
mål men da vi have en brugergruppe der skiftet ofte var det så konkret vi kunne
være. Efter indførslen af et kort over område hvor besøgene blev sat ind med
tegnestifter og ruterne planlagt med snor omring tegnestifterne, så valgte vi
at evaluere og se om vi var kommet i mål til at se om vi havde dette tog vi cykelcomputere
i brug da vi over en måneden op til indførelsen havde målt gennemsnittet af
kilometer kørt hver dag, og efter indførslen tog vi igen denne måling, tallene
viste sit klare tegn vi havde sparet personalet for et gennemsnit på 10 km om
dagen i køre tid på cykellen, men da vi talte med personalet oplevede de godt
nok at have fået mere tid til patienterne men de var utilfredse med at de ikke kom
ud til de brugere de normalt kom ud til, dette tog vi som et tegn på tilvænning
var nødvendig så da vi tog en samtale med dem 6 måneder sener viste det sig at
de var glad for den ekstra tid de kunne bruge på hver enkelt bruger. Dette
måtte jo tilskrives at være en succes.
Den proces oplyste mig om at det at forbedre
kvaliteten ved små ændringer i sundhedsvæsenet er en stor proces, der kræver
tid og involvere en masse analytisk arbejde, så man skal have en god
fornemmelse for tal samt en vis evne til at se mønstre i data. Så er det dig
kan du have en fremtid i at forbedre sundhedsvæsenet.
No comments:
Post a Comment