At studere sygepleje er ikke nemt alligevel har jeg kastet mig ud i udfordringen, denne udfordring har jeg taget i en alder af 33, hvor jeg har et etableret liv med en søn på deltid, har etableret mig på arbejdsmarkedet, så det at vende tilbage i rollen som den der skal lære er ikke nemt. Men ikke desto mindre har jeg valg at tage skridtet og læse nu sygepleje ved siden af mit arbejde. I denne process er det svært at gå mellem den der lære fra sig og den der skal lære. Jeg har dog fordelen i at være ansa i sundhedsvæsenet så jeg møder meget af det jeg læser om.
Rollen som den studerende er en role hvor jeg skal være ydmy og lade mit sind modtage den nye viden, selv finde måder at lære på en af måderne er at arbejde med den nye viden på flere måder, jeg skriver små artikler om emnerne hvor jeg prøver at forsimple den komplexe viden, der ud over arbejder jeg med de opgaver vi stilles af vores undervisere, de der underviser mit hold har været så gode at lave studiespørgsmål til at udfordre vores viden med god effekt det hjælper med at få min viden til at side fast. Men det er ikke kun en rolle hvor jeg skal tage imod viden det er også en rolle hvor jeg skal udfordre den konventionelle viden ved at undre mig over det jeg lære.
Undring i praksis er en balancegang for jeg skal ikke udfordre mine undervisere på en måde hvor jeg virkere uforskammet eller udfordre dem men på en måde hvor de kan mærke jeg tænker over det de forsøger at lære mig og på en måde hvor de kan mærke jeg kobler teori og praksis sammen til en højre enhed for at blive bedere til sygepleje faget.
Det der er sværest ved denne proces er at jeg ikke kun bruger min tid på studiet men også på arbejde, så mit hoved er ikke altid det sted det bør være men for at hjælpe mig selv, har jeg lagt nogle redskaber der hjælper mig med at holde mit hoved klart og skarpt til at lære, de redskaber jeg bruger er fysisk træning, sund kost og balance i mit liv (læs mere her).
Den fysiske træning hjælper hjjernen med at holde sig skarp, noget flere forsknings projekter har bevist. Så jeg træner 5 dage om ugen i ca 1 time med god musik i ørene, dette støttes op af mad der er bevist fremmende for hjerne aktiviteten (noget jeg vil komme mere ind på i kommende artikler) og balancen i livet hjælper mig med overskud til at kunne fordybbe mig i mit studie.
No comments:
Post a Comment