I = Identifikation
Som det første informer om hvem der ringer ved navn og jobtitel for at sætte det niveau som modtageren kan svare med da det er vigtigt at modtagen ved hvad niveau de skal forvente at kunne respondere med.
Herefter hvis det er relevant informer hvilken patient du står med ved at give dem navn og CPR-nummer
S = Situation
Her beskriver du situationen som du ser den, hvilke observationer du har gjort dig om patienten, samt hvilke værdier du har målt. En god ide er at være opmærksom på kun at beskrive det der er relevant i forhold til situationen.
B = Baggrund
Her præsenteres patientens situation op til nu, dette skal være kort præcis og hurtigt samt vurder inden hvad er relevant at fortælle om patientens situation op til nu.
A = Analyse
Her fortæller du hvad for en konklusion eller mangle på samme du er kommet frem til, det er her man som sygeplejerske er ærlig og siger hvis man er på bar bund da dette giver modtageren den bedste mulighed for at respondere på og hjælpe dig.
R = Råd
Her kan du spørgere modtageren til råd eller lige frem sige hvad du har brug for at de gør for at hjælpe dig.
Denne kommunikation er med til at sikre modtageren får den relevante information til at kunne agere, et telefon opkald til en vagthavende læge kunne lyde sådanne her:
“Goddag Martin, sygeplejerske på afdeling XX, står med patienten Birthe cpr XXXXXX XXXX, der over den sidste time har fået forværret vejrtrækning, der er målt en stigning i respirations frekvens fre 14 til 20 over den sidste time samt et fald i saturations niveau fra 98% for en time siden til 92%, Birthe er på afdelingen grundet mistanke om pneumoni, og hun kan ikke være derhjemme grundet hendes kognitive niveau. Jeg har mistanke om det er en forværring af hendes pneumoni. Der er iværksat optimering efter ABCDE-principperne og jeg har brug for du kommer og tilser patienten!”
No comments:
Post a Comment