En af mange modeller til klinisk beslutningstagen, denne model hjælper dig som sygeplejerske med at træffe en klinisk beslutning for den enkelte patient. Den pædagogiske reflektionsmodel (PRM) har været med til at øge kvaliteten af de sygeplejefaglige handlinger på Rigshospitalets hjertecenter, det er med den bagtanke jeg vil hjælpe dig med at forstå hvad den kan gøre for dine sygeplejefaglige handlinger og dette skal ses som et supplement til den oprindelige artikel som er anført i bunden.
PRM giver en pædagogisk tilgang til iværksættelsen af sygeplejefaglige handling, modsat andre modeller der lægger mere vægt på en metodologisk tilgang, der lægges derfor vægt på at patientens perspektiv indgår i beslutningen, at den sygplejefaglige viden har forståelse for patienten situation samt at den organisatoriske og institutioneller rammer er afgørende for den sygepleje der kan tilbydes. Når vi ser på rammerne for hvor sygeplejen forgår skal vi som sygeplejesker huske at disse rammer tilbyder os begrænsninger men så sandelige også muligheder.
PRM skal ses som et redskab til at reflektere over den enkelte patient, et redskab der kan bruges når patienten ikke passer ind i de kasser vi som plejepersonale normalt bruger. Redskabet kan i praksis bruges til:
- Individuel supervision
- Sygeplejekonference
- Ad hoc-sparring
Til den individuelle supervision kan dette bruges som den overordnet ramme, i selve modellen er der satte en før-vejledning op der kan tage fra 15-60 minutter. Dette kræver dog et mere indgående kendskab til modellen en der uddybes her, selve vejledningen kan så bruges til at gennemgå forstående kliniske beslutninger eller kvalificere allerede truffen beslutninger. Det kan også belyse om der er et perspektiv som sygeplejersken ikke har kikket på og derved se om der skal arbejdes på at belyse et eller flere perspektiver omkring sygeplejerskes viden om patienten. Hvor til en konference kan redskabet bruges til at gøre sygeplejegruppen bevist om brugen af PRM, hvor en problemstilling fra den sygeplejefaglige dokumentation tages op, gennemgås, herefter går man ud i grupper af to og gennemgår perspektiverne for at slutte af med en fælleds opsamling. Det er ligeså muligt at bruge redskabt til ad-hoc sparing, her bruges en visuel model til at gennemgå den forstående sygepleje handling, for at kvalificere handlingen eller belyse om der er områder der skal afdækkes.
Det er nødvendigt for at denne proces virker at vejleder/specialister har en stor fagligviden at trække på, herunder stort kendskab til de organisatoriske rammer, en insigt i kvalificerede forskning inden for patientgruppen samt en forståelse for relations dannelse.
Inspiration til dette indlæg kan findes på:
https://dsr.dk/sygeplejersken/arkiv/sy-nr-2015-7/paedagogisk-reflektionsmodel-gavner-patienten
No comments:
Post a Comment